Menu Zamknij

Terapia logopedyczna

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dziennik Ustaw z 2013r. poz. 199 ze zmianami) informujemy, że do podstawowych zadań specjalistów Poradni należy między innymi:

  • diagnozowanie dzieci i młodzieży;
  • udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (…)

Oznacza to, że logopeda Poradni w pierwszej kolejności wykonuje badania diagnostyczne dzieci i młodzieży: badania rozwoju mowy, komunikacji i artykulacji, w celu wydania opinii, orzeczenia lub informacji. Każdorazowo rodzic, po badaniach, otrzymuje informację o wynikach oraz wskazówki do indywidualnej pracy w domu oraz instruktaże ćwiczeń logopedycznych, jeśli jest taka potrzeba. Terapię logopedyczną w żłobkach, przedszkolach i szkołach  prowadzą zatrudnieni tam specjaliści.

Zadaniem terapii logopedycznej jest:

  • kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
  • doskonalenie mowy już ukształtowanej,
  • usuwanie zaburzeń mowy,
  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
  • likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.

Na terapię przyjmowane są dzieci z rejonu Poradni:

  • dzieci przedszkolne i szkolne – z placówek, w których są logopedzi – konsultacyjnie trudne przypadki, złożone trudności logopedyczne;
  • dzieci nieuczęszczające do placówki (żłobka/ przedszkola) w wieku do 6 lat;

Na terapię nie będą przyjmowane dzieci spoza rejonu Poradni oraz dzieci, które objęte są terapią logopedyczną w innych placówkach.

Na zajęcia przyjmowane są dzieci:

  • które nie mówią,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z niepłynnością mówienia,
  • z zaburzeniami mowy powodującymi zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniającymi naukę.

Zasady udzielania pomocy logopedycznej:

  1. Wnioski o przeprowadzenie diagnozy  przyjmowane są w sekretariacie, przez cały rok.
  2. O terminie przeprowadzenia diagnozy decyduje kolejność przyjęcia wniosku.
  3. Po przeanalizowaniu wniosku logopeda ustala termin badania dzieci.
  4. Sekretariat telefonicznie informuje rodziców/opiekunów o konkretnym terminie wizyty – dzień, miesiąc i godzina.
  5. Wizyta w Poradni jest jednorazowa (w uzasadnionych przypadkach poszerzona o kolejne spotkania) – logopeda stawia diagnozę logopedyczną oraz przekazuje rodzicom zalecenia dotyczące pracy z dzieckiem w domu.
  6. W sytuacji gdy dziecko nie uczęszcza do żadnej placówki – logopeda wraz z rodzicami/ opiekunami ustala terminarz indywidualnych zajęć logopedycznych, które będą odbywać się na terenie Poradni.
  7. W uzasadnionych przypadkach, rodzice zobowiązani są do wykonania dodatkowych badań specjalistycznych, niezbędnych do prowadzenia dalszej i skuteczniejszej terapii, zgodnie z zaleceniami logopedy (laryngologicznych, neurologicznych, ortodontycznych, psychologiczno-pedagogicznych, psychiatrycznych  itd.)
  8. W przypadku nie stawienia się z dzieckiem na diagnozę, logopeda ustala kolejny termin spotkania, ale na telefoniczną/osobistą prośbę rodziców.
  9. Na badanie diagnostyczne/zajęcia przychodzą wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące).