Działalność terapeutyczna
Terapia logopedyczna
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dziennik Ustaw z 2013r. poz. 199 ze zmianami) informujemy, że do podstawowych zadań specjalistów Poradni należy między innymi:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (…)
Oznacza to, że logopeda Poradni w pierwszej kolejności wykonuje badania diagnostyczne dzieci i młodzieży: badania rozwoju mowy, komunikacji i artykulacji, w celu wydania opinii, orzeczenia lub informacji. Każdorazowo rodzic, po badaniach, otrzymuje informację o wynikach oraz wskazówki do indywidualnej pracy w domu oraz instruktaże ćwiczeń logopedycznych, jeśli jest taka potrzeba. Terapię logopedyczną w żłobkach, przedszkolach i szkołach prowadzą zatrudnieni tam specjaliści.
Zadaniem terapii logopedycznej jest:
- kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- doskonalenie mowy już ukształtowanej,
- usuwanie zaburzeń mowy,
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła,
- wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.
Na terapię przyjmowane są dzieci z rejonu Poradni:
- dzieci przedszkolne i szkolne – z placówek, w których są logopedzi – konsultacyjnie trudne przypadki, złożone trudności logopedyczne;
- dzieci nieuczęszczające do placówki (żłobka/ przedszkola) w wieku do 6 lat;
Na terapię nie będą przyjmowane dzieci spoza rejonu Poradni oraz dzieci, które objęte są terapią logopedyczną w innych placówkach.
Na zajęcia przyjmowane są dzieci:
- które nie mówią,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z niepłynnością mówienia,
- z zaburzeniami mowy powodującymi zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniającymi naukę.
Zasady udzielania pomocy logopedycznej:
- Wnioski o przeprowadzenie diagnozy przyjmowane są w sekretariacie, przez cały rok.
- O terminie przeprowadzenia diagnozy decyduje kolejność przyjęcia wniosku.
- Po przeanalizowaniu wniosku logopeda ustala termin badania dzieci.
- Sekretariat telefonicznie informuje rodziców/opiekunów o konkretnym terminie wizyty – dzień, miesiąc i godzina.
- Wizyta w Poradni jest jednorazowa (w uzasadnionych przypadkach poszerzona o kolejne spotkania) – logopeda stawia diagnozę logopedyczną oraz przekazuje rodzicom zalecenia dotyczące pracy z dzieckiem w domu.
- W sytuacji gdy dziecko nie uczęszcza do żadnej placówki – logopeda wraz z rodzicami/ opiekunami ustala terminarz indywidualnych zajęć logopedycznych, które będą odbywać się na terenie Poradni.
- W uzasadnionych przypadkach, rodzice zobowiązani są do wykonania dodatkowych badań specjalistycznych, niezbędnych do prowadzenia dalszej i skuteczniejszej terapii, zgodnie z zaleceniami logopedy (laryngologicznych, neurologicznych, ortodontycznych, psychologiczno-pedagogicznych, psychiatrycznych itd.)
- W przypadku nie stawienia się z dzieckiem na diagnozę, logopeda ustala kolejny termin spotkania, ale na telefoniczną/osobistą prośbę rodziców.
- Na badanie diagnostyczne/zajęcia przychodzą wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące).