18 miesięcy
- maszeruje ulicą jednokierunkową i ulica ta prowadzi dokładnie w przeciwnym kierunku niż życzyłby sobie tego rodzic,
- skłonność do robienia wszystkiego na przekór,
- rzadko stosuje się do poleceń, ulubione słowo „nie”,
- nie osiągnęło stadium, w którym słowa skłaniają do działania ani tego, że można na cos poczekać,
- „teraz” jest jedynym liczącym się wymiarem czasu,
- nie znosi niepowodzeń,
- relacje nastawiona na branie, skłonność do traktowania innych ludzi – szczególnie dzieci – jak przedmioty, brak idei dzielenia się,
- jeżeli chcesz trzymać dziecko z dala od jakiś miejsc w domu, postaraj się uniemożliwić mu to fizycznie, bo to skuteczniejsze w tym wieku niż zakazy,
- stały, bezpośredni nadzór
- używaj prostych słów, komendy np. kurtka, czapka, spacer,
- fortele przy zabawie w nieodpowiedni sposób, odwrócenie uwagi.
2 lata
- znacząca równowaga,
- tendencja do robienia tego, co potrafi,
- większa sprawność motoryczna i językowa (wyraża sprawnie swoje pragnienia i nie jest już sfrustrowany, że nie wiedzą, o co mu chodzi),
- większa zdolność czekania i znoszenia niewygody,
- ludzie znaczą więcej, lubi sprawiać innym przyjemność, doświadcza przyjemności z obecności innych,
- jeszcze nie potrafi się dzielić, ale może wręczyć innemu dziecku niepotrzebne w danej chwili zabawki.
2, 5 roku
- krańcowa nierównowaga,
- zachowanie dokładnie przeciwstawne do pożądanego,
- jest trudny we współżyciu,
- uparte i mało elastyczne
- nie potrafią się przystosować i ustąpić,
- wszystko musi być zrobione dokładnie tak, jak one sobie tego życzą,
- codzienne czynności muszą przebiegać w określony sposób,
- skłonność do dominacji, wysokie wymagania,
- wydają rozkazy i podejmują decyzje (mama to zrobi to nie może tata itp.)
- gwałtowne emocje (często skrajne).
3 lata
- -krótki okres uspokojenia,
- lubi uległość, używa chętnie słowa „tak” jak 2,5 latek słowa „nie”,
- lubi dawać i dzielić się przedmiotami i doświadczeniami,
- nastawiony na współpracę,
- nie potrzebuje już w takim stopniu rytuałów, ścisłej powtarzalności działań,
- udzie stają się dla niego ważni, lubi zawierać przyjaźnie, chętnie odda zabawkę lub ustąpi by ktoś go polubił,
- zainteresowany językiem i jego możliwościami, uwielbia nowe słowa, dużo ich nabywa i rozumie.
3,5 roku
- duża niepewność, zaburzenie równowagi i koordynacji (w różnych sferach np. ruchowej – potykanie, drżenie rąk, językowej – jąkanie, oczy i uszy)
- silna potrzeba rozładowywania emocji (mruganie, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, tiki twarzy i innych części ciała, masturbacja, ssanie palca, jedzenie czy kręcenie włosów),
- kłopoty w stosunkach z innymi (brak poczucia bezpieczeństwa, częsty płacz, pytania – kochasz mnie?, pretensje – nie kochasz mnie, wymaganie – nie patrz, nie mów, nie śmiej się itp., żąda aby uwaga była skupiona na nim i jest okropnie zazdrosny, żądanie wyłączności).
4 lata
- główna cecha: „nie do opanowania” (biją, kopią, rzucają, niszczą, uciekają, nagły niemądry śmiech czy napady złości, przeciwstawia się poleceniom, opór dla zasady, prowokuje),
- mitomania, zmyślone historie,
- musi mieć możliwość sprawdzenia się ( jazda na rowerze, załatwienie jakiś drobnych rzeczy itp.)
- postawa zależna od rodzica, w jakich granicach chcą się poruszać, ale podstawą jest stanowczość i konsekwencja (pamiętając o tym, ze te zachowania są konieczne dla rozwoju, wtedy rzadziej poczucie klęski i bezradności).
4,5 roku
- stara się rozdzielić rzeczywistość od wyobrażeń,
- bardziej konsekwentne w działaniu,
- zawzięcie dyskutują, interesują się szczegółami i łatwo je zapamiętują, lubią rzeczy unaocznione, kiedy się im wyjaśnia i pokazuje przy okazji,
- lepiej nad sobą panują i rozwijają wiele swoich zdolności, łatwiej radzą sobie z własnym rozdrażnieniem,
- potrafią długo zająć się rysowaniem, zaczynają interesować się literami i cyframi, niektóre całkiem nieźle liczą, zaczynają się interesować różnymi wymiarami rysunku (tył – przód, wewnątrz – zewnątrz).
5 lat
- zachwycająca równowaga, aniołki J,
- stabilne i dobrze przystosowane,
- można na nich polegać,
- zadowala ich przebywanie w otoczeniu domowym,
- matka – centrum świata, lubi przebywać blisko niej, wykonywać jej polecenia, robić różne rzeczy z nią i dla niej,
- lubi kiedy wydaje mu się polecenia i prosi o pozwolenie.
5,5 i 6 lat
- zachowanie podobne do 2,5 latka (gwałtowne emocje, skrajności: kocha, zaraz potem nienawidzi z błahych powodów),
- matka nie zajmuje już centralnego miejsca, ono chce być w centrum świata,
- wiele wymaga od innych i jest nieustępliwe w swoich żądaniach, ma być tak jak chce, inni mają się dostosować,
- reaguje na innych raczej negatywnie, prośba powoduje często sprzeciw, na polecenia odpowiada z ociąganiem i odmownie, krnąbrne, gotowe dyskutować godzinami nad wydanym poleceniem,
- chcą wiele i konieczność wyboru jest dla nich nie do zniesienia, ponieważ chcą obu rzeczy,
- trudność pogodzenia się z krytyką, własną winą czy karą,
- lubią być chwalone, muszą wygrywać, ma być tak jak one chcą, jeśli wygrywają to jest ok. są gotowe nawet oszukać, jeśli wygra ktoś inny jest źle.
7 lat
- dziecko jest o wiele bardziej skryte,
- spokojniejszy i łatwiejszy we współżyciu, ale prędzej należy oczekiwać po nim narzekania niż radości,
- woli być sam, często stroni od ludzi, chce mieć własny pokój,
- lubi patrzeć i słuchać pozostawać na uboczu, zamiłowany telewidz, komputerowiec,
- intelekt znajduje się w okresie dynamicznego rozwoju,
- nie jest tak oporny jak 6 latek, ale często ociąga się z reakcją, nie słyszy poleceń albo zapomina co się powiedziało, może cos zacząć a potem zboczyć z kursu, dlatego lepiej przypominać i sprawdzać czy wszystko przebiega jak należy,
- często zbyt wiele od siebie wymaga, rozumie zadania, ale nie zawsze potrafi do końca sobie z nimi poradzić, potrzebuje pomocy w wyznaczeniu punktu, w kotnym należy się zatrzymać,
- w pewnym okresie życie 7 latka nabiera ciemnych barw, uważa, że nikt go znielubi, wszyscy są przeciw, nauczyciel się czepia, inne dzieci oszukują, rodzice są nie w porządku (podejrzenie o adopcji, nikt mnie nie kocha, groźby ucieczki z domu, itp.).
8 lat
- wychodzi na spotkanie światu, nie ma dla niego rzeczy niemożliwych,
- często przecenia własne możliwości, nie każdą rzecz doprowadza do końca,
- ekspansywny i szybki, musi mieć ciągły kontakt z otoczeniem,
- aktywny i zabiegany, żądny nowych doświadczeń i znajomości,
- nabył już umiejętność samooceny i potrafi dostrzec swoje zbyt częste porażki, łatwo siebie wtedy dyskredytuje(wszystko robię źle, nic mi nie wychodzi), skłonność do dramatyzowania,
- wysoka wrażliwość,
- woli robić coś ze względu na nagrody (szybkie), niż z chęci niesienia pomocy,
- woli wskazówki niż pełne polecenia (lepiej hasła np. obiad),
- interesują się tym jak układają się ich stosunki z innymi (relacje dwukierunkowe).
9 lat
- skrajnie niezależny, samowystarczalny, skryty,
- stawia opór nadmiernej władzy rodzicielskiej, często bunt przeciw autorytetom,
- skupiony na aprobacie swojej pracy bardziej niż na nagrodzie,
- większe zainteresowanie grupą rów. niż rodziną,
- często drobne rzeczy bierze bardzo serio i one go bardzo załamują,
- określa się ten wiek jako neurotyczny (dużo się martwi i żali, objawy psychosomatyczne).
10 lat
- duża równowaga, akceptacja rodziców,
- chce być dobre i robić to, co należy (liczy się ze słowami rodzica),
- w naturalny sposób jest posłuszny, sam dla siebie,
- lubi życie i potrafi się nim cieszyć, jest miły i przyjacielski i tego oczekuje od innych,
- konkretny i bezpośredni, ale nie sztywny, nie zamartwia się nadmiernie.
Opracowano na podstawie literatury specjalistycznej
„Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat” Ilg, Bates, Baker
mgr Katarzyna Lewalska-psycholog