Wskazówki dla nauczycieli
- Włączenie ucznia, w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, do zajęć rozwijających uzdolnienia w celu rozwoju zdolności i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Każdorazowego uwzględnianie w pracy na lekcjach wysokiego potencjału umysłowego dziecka i jego szybkiego tempa uczenia się.
- Zaspokajanie ciekawości poznawczej ucznia i zapobieganie nudzeniu się na lekcjach poprzez np.:
- dostarczanie uczniowi zadań dodatkowych do wykonania w czasie lekcji,
- przygotowanie prac o podwyższonym stopniu trudności,
- zlecanie dodatkowych zadań do wykonania poza podstawą programową w domu,
- stwarzanie możliwości wykazania się wiedzą i spostrzeżeniami,
- zadawanie uczniowi pytań problemowych,
- włączanie dziecko do dyskusji,
- w sytuacji szybszego wykonania zadań zleconych całej klasie – angażowanie ucznia w pomoc innym dzieciom,
- delegowanie różnorodnych zadań na ucznia – pomoc nauczycielowi i dzieciom.
- Optymalne wykorzystanie możliwości intelektualnych ucznia poprzez jego udział w różnorodnych konkursach krajowych i lokalnych.
- Uczestnictwo ucznia w kołach zainteresowań zgodnie z zainteresowaniami i preferencjami dziecka.
- Pomaganie uczniowi we właściwym doborze aktywności.
- Wdrażanie dziecka do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności z wybranych przedmiotów i zagadnień.
- Zachęcanie ucznia do pracy na rzecz samodzielności i systematyczności.
- Prezentowanie ciekawych pozycji książkowych, stron internetowych, ćwiczeń i zabaw rozwijających do wykorzystania przez ucznia w celu jego dalszego rozwijania się.
- Wdrażanie nawyku i systematyczności czytania książek.
- Dawanie sposobności do zdrowej rywalizacji, kształtowania odporności emocjonalnej oraz świadomości uwarunkowania sukcesów i porażek.
- Dbanie o zaspokajanie potrzeby osiągnięć i sukcesów oraz utrzymanie odpowiedniego poziomi aspiracji.
- Stałe, pozytywne motywowanie do uczenia się, pracy i wysiłku umysłowego.
- Dostrzeganie i docenianie pomysłów dziecka.
- Wdrażanie do aktywności kulturalnej (teatrzyk, koncerty, pokazy).
- Wdrażanie do pełnego formułowania wypowiedzi i publicznego werbalizowania własnych myśli.
- Umożliwienie doświadczeń w innych obszarach: sportowych, muzycznych, itp.
- Rozważenie zastosowania wobec dziecka promocji śródrocznej (klasy młodsze) oraz indywidualnego programu lub toku nauki
Polecana literatura:
- „Jak uczyć jeszcze lepiej” – M. Taraszkiewicz
- „Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej”– K. Gałązka, A. Muzioł
- „ABC kreatywności” – K. J. Szmidt