Menu Zamknij

Jak pobudzać rozwój zdolnego dziecka

Wskazówki dla rodziców

  1. W pracy nad rozwojem potencjału intelektualnego dziecka kierowanie się następującymi wskazówkami:
  • Zachęcaj dziecko do myślenia! Stwarzaj sytuacje i atmosferę stymulującą i sprzyjającą nauce. Wyszukuj zadania do rozwiązywania. Podsuwaj nowe i ciekawe pomysły.
  • Rozwijaj wewnętrzną motywację do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności.
  • Wyrabiaj w dziecku zainteresowanie literaturą; żeby rozwijać swe umiejętności i poszerzać poglądy, dzieci muszą dużo czytać.
  • Wzmacniaj aktywność i samodzielność dziecka w nauce, a nie pasywność i bierność.
  • Przekazuj pozytywne komunikaty dotyczące wartości i znaczenia nauki.
  • Stosuj tzw. „konstruktywną krytykę”.
  • Chętnie udzielaj odpowiedzi na pytania i zachęcaj do stawiania kolejnych.
  • Pomagaj, wspieraj, ale nie wywieraj presji na swoje dziecko.
  • Dostarczaj pozytywnych wzorów i autorytetów. Ceń aktywność, pracowitość, wytrwałość.
  • Współpracuj z nauczycielem, bądź zaangażowanym rodzicem, który włącza się w proces nauczania.
  1. Pobudzanie dziecka do pracy nad pogłębieniem wiadomości z interesujących go przedmiotów i dziedzin nauki.
  2. Motywowanie do udziału w kołach zainteresowań i konkursach przedmiotach  oraz pomaganie mu w przygotowaniu się do nowych wyznawań.
  3. Poświęcanie dziecku dużo czasu, rozmawianie z nim i uczestniczenie w jego zainteresowaniach.
  4. Prezentowanie dziecku różnych, nowych, konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
  5. Uczęszczanie z dzieckiem do kina, teatru dziecięcego, muzeum, na wystawy tematyczne i inne imprezy rozwijające dziecko.
  6. Korzystanie z gier planszowych, kart go grania i innych zabaw wymagających współdziałania i przestrzegania reguł w grze, aby posiadł umiejętność zdrowej rywalizacji, a także godzenia się z przegraną.
  7. Zachęcanie dziecka do czytelnictwa. Wspólne z nim pójście do biblioteki, pomoc w wyborze wartościowej książki, rozwijanie jego zainteresowań czytelniczych.
  8. Wykorzystanie komputera do zabaw i ćwiczeń rozwijanych dziecko.
  9. Rozważenie wspólnie z nauczycielami zastosowania wobec dziecka indywidualnego programu lub toku nauki.

Polecana literatura:

  • Monks, I. Ypenburg -„Jak rozpoznać uzdolnione dziecko. Poradnik dla rodziców”
  • Bates J. Munday S. -„Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane”
  • Lewis G. -„Jak wychować utalentowane dziecko?”
  • Partyka M. -„Zdolni, utalentowani, twórczy”
  • de Bono E. -„Naucz swoje dziecko myśleć”.