Wskazówki dla rodziców
- W pracy nad rozwojem potencjału intelektualnego dziecka kierowanie się następującymi wskazówkami:
- Zachęcaj dziecko do myślenia! Stwarzaj sytuacje i atmosferę stymulującą i sprzyjającą nauce. Wyszukuj zadania do rozwiązywania. Podsuwaj nowe i ciekawe pomysły.
- Rozwijaj wewnętrzną motywację do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności.
- Wyrabiaj w dziecku zainteresowanie literaturą; żeby rozwijać swe umiejętności i poszerzać poglądy, dzieci muszą dużo czytać.
- Wzmacniaj aktywność i samodzielność dziecka w nauce, a nie pasywność i bierność.
- Przekazuj pozytywne komunikaty dotyczące wartości i znaczenia nauki.
- Stosuj tzw. „konstruktywną krytykę”.
- Chętnie udzielaj odpowiedzi na pytania i zachęcaj do stawiania kolejnych.
- Pomagaj, wspieraj, ale nie wywieraj presji na swoje dziecko.
- Dostarczaj pozytywnych wzorów i autorytetów. Ceń aktywność, pracowitość, wytrwałość.
- Współpracuj z nauczycielem, bądź zaangażowanym rodzicem, który włącza się w proces nauczania.
- Pobudzanie dziecka do pracy nad pogłębieniem wiadomości z interesujących go przedmiotów i dziedzin nauki.
- Motywowanie do udziału w kołach zainteresowań i konkursach przedmiotach oraz pomaganie mu w przygotowaniu się do nowych wyznawań.
- Poświęcanie dziecku dużo czasu, rozmawianie z nim i uczestniczenie w jego zainteresowaniach.
- Prezentowanie dziecku różnych, nowych, konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
- Uczęszczanie z dzieckiem do kina, teatru dziecięcego, muzeum, na wystawy tematyczne i inne imprezy rozwijające dziecko.
- Korzystanie z gier planszowych, kart go grania i innych zabaw wymagających współdziałania i przestrzegania reguł w grze, aby posiadł umiejętność zdrowej rywalizacji, a także godzenia się z przegraną.
- Zachęcanie dziecka do czytelnictwa. Wspólne z nim pójście do biblioteki, pomoc w wyborze wartościowej książki, rozwijanie jego zainteresowań czytelniczych.
- Wykorzystanie komputera do zabaw i ćwiczeń rozwijanych dziecko.
- Rozważenie wspólnie z nauczycielami zastosowania wobec dziecka indywidualnego programu lub toku nauki.
Polecana literatura:
- Monks, I. Ypenburg -„Jak rozpoznać uzdolnione dziecko. Poradnik dla rodziców”
- Bates J. Munday S. -„Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane”
- Lewis G. -„Jak wychować utalentowane dziecko?”
- Partyka M. -„Zdolni, utalentowani, twórczy”
- de Bono E. -„Naucz swoje dziecko myśleć”.