Działania rodziców służące motywowaniu dziecka do nauki
- Stałe, systematyczne stymulowanie do nauki, na każdym etapie edukacyjnym.
- Interesowanie się wynikami w nauce.
- Sprawdzanie przygotowanie do lekcji i w razie potrzeby pomoc w ich odrabianiu.
- Wzmacnianie u dziecka poczucia pewności siebie, wiary we własne możliwości poprzez wygłaszanie szczerych pochwał (zauważanie dobrych stron).
- Unikanie mówienia: „Z ciebie nic nie będzie”, „To jest za trudne dla ciebie”, „Tego i tak nie zrozumiesz”.
- Wzniecanie energii do nauki poprzez rozmowy z dzieckiem.
- Rezygnacja ze standardowych pytań: „Jak było dzisiaj w szkole?”, „Jak ci poszło na sprawdzianie?”, ponieważ dziecko odpowiada zdawkowo: „dobrze”, „źle”, itd. Zadawanie pytań: „Co ciekawego było na lekcjach?”, „Co nowego się nauczyłeś?”
- Niestawianie zbyt wygórowanych celów przerastających możliwości
- Dawanie własnego (dobrego!) przykładu.
- Okazywanie empatii, zrozumienia; wczuwanie się w sytuacje dziecka.
- Rozwijanie poczucia rozbieżności pomiędzy tym, jakie uczeń ma osiągnięcia, a jakie chciałby posiadać.
- Unikanie dowodzenia swoich racji.
- Konfrontowanie dziecka ze stratami, jakie ponosi w wyniku nieuczenia się.
- Informowanie i doradzanie dziecku.
- Współpraca z nauczycielami, wychowawcą, pedagogiem szkolnym.
- Angażowanie osoby znaczącej: trener, sympatia, bliski kolega i in.
Propozycje konkretnych działań rodziców:
- Systematyczna kontrola e-dziennika; kontakt z nauczycielami konkretnych przedmiotów szkolnych.
- Sprawdzenie nasilenia zaległości i braków.
- Ustalenie planu/harmonogramu uczenia się (tygodniowego, codziennego).
- Odpytywanie, sprawdzanie stopnia efektywnego nauczenia się.
- Sprawdzenie odrobienia pisemnego zadania domowego (przegląd zeszytu, ćwiczeń, podręcznika).
- Założenie przez dziecko dodatkowego zeszytu do nauki (robienie krótkich notatek, zapisywanie kolorami ważnych dat, nazwisk itp., przepisywanie ważniejszych fragmentów z podręcznika, wypunktowanie ważnych treści, „mapy myśli” itp.).
- Dopilnowanie wcześniejszego rozpoczęcia czytania lektury szkolnej; wspólne czytanie z dzieckiem; skrótowe zapisywanie najważniejszych treści.
- Zawieranie umów z dzieckiem w sprawie nauki, stopni, nagród, konsekwencji.
- Planowanie z dzieckiem wyboru dalszej szkoły i zawodu.
- Dopytywanie i naciskanie na poprawienie stopnia, zaliczenie sprawdzianu.
- Wspólne z dzieckiem pójście do nauczyciela i rozmowa na temat nauki.