mgr Katarzyna Lewalska-psycholog

 

 

Rozwój psychiczny dziecka

 

18 miesięcy

 

·         maszeruje ulicą jednokierunkową i ulica ta prowadzi dokładnie w przeciwnym kierunku niż życzyłby sobie tego rodzic,

·         skłonność do robienia wszystkiego na przekór,

·         rzadko stosuje się do poleceń, ulubione słowo „nie”,

·         nie osiągnęło stadium, w którym słowa skłaniają do działania ani tego, że można na cos poczekać,

·          „teraz” jest jedynym liczącym się wymiarem czasu,

·          nie znosi niepowodzeń,

·         relacje nastawiona na branie, skłonność do traktowania innych ludzi – szczególnie dzieci – jak przedmioty, brak idei dzielenia się,

·         jeżeli chcesz trzymać dziecko z dala od jakiś miejsc w domu, postaraj się uniemożliwić mu to fizycznie, bo to skuteczniejsze w tym wieku niż zakazy,

·         stały, bezpośredni nadzór

·          używaj prostych słów, komendy np. kurtka, czapka, spacer,

·         fortele przy zabawie w nieodpowiedni sposób, odwrócenie uwagi.

 

2 lata

 

2, 5 roku

 

·         krańcowa nierównowaga,

·         zachowanie dokładnie przeciwstawne do pożądanego,

·         jest trudny we współżyciu,

·         uparte i mało elastyczne 

·         nie potrafią się przystosować i ustąpić,

·         wszystko musi być zrobione dokładnie tak, jak one sobie tego życzą,

·         codzienne czynności muszą przebiegać w określony sposób,

·         skłonność do dominacji, wysokie wymagania,

·         wydają rozkazy i podejmują decyzje (mama to zrobi to nie może tata itp.)

·         gwałtowne emocje (często skrajne).

 

3 lata

 

 

3,5 roku

 

·         duża niepewność, zaburzenie równowagi i koordynacji (w różnych sferach np. ruchowej – potykanie, drżenie rąk, językowej – jąkanie, oczy i uszy)

·         silna potrzeba rozładowywania emocji (mruganie, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, tiki twarzy i innych części ciała, masturbacja, ssanie palca, jedzenie czy kręcenie włosów),

·         kłopoty w stosunkach z innymi (brak poczucia bezpieczeństwa, częsty płacz, pytania – kochasz mnie?, pretensje – nie kochasz mnie, wymaganie – nie patrz, nie mów, nie śmiej się itp., żąda aby uwaga była skupiona na nim i jest okropnie zazdrosny, żądanie wyłączności).

4 lata

 

 

4,5 roku

 

·         stara się rozdzielić rzeczywistość od wyobrażeń,

·         bardziej konsekwentne w działaniu,

·          zawzięcie dyskutują, interesują się szczegółami i łatwo je zapamiętują, lubią rzeczy unaocznione, kiedy się im wyjaśnia i pokazuje przy okazji,

·         lepiej nad sobą panują i rozwijają wiele swoich zdolności, łatwiej radzą sobie z własnym rozdrażnieniem,

·         potrafią długo zająć się rysowaniem, zaczynają interesować się literami i cyframi, niektóre całkiem nieźle liczą, zaczynają się interesować różnymi wymiarami rysunku (tył - przód, wewnątrz – zewnątrz).

5 lat

 

 

5,5 i 6 lat

 

7 lat

 

·         dziecko jest o wiele bardziej skryte,

·         spokojniejszy i łatwiejszy we współżyciu, ale prędzej należy oczekiwać po nim narzekania niż radości,

·          woli być sam, często stroni od ludzi, chce mieć własny pokój,

·         lubi patrzeć i słuchać pozostawać na uboczu, zamiłowany telewidz, komputerowiec,

·          intelekt znajduje się w okresie dynamicznego rozwoju,

·          nie jest tak oporny jak 6 latek, ale często ociąga się z reakcją, nie słyszy poleceń albo zapomina co się powiedziało, może cos zacząć a potem zboczyć z kursu, dlatego lepiej przypominać i sprawdzać czy wszystko przebiega jak należy,

·         często zbyt wiele od siebie wymaga, rozumie zadania, ale nie zawsze potrafi do końca sobie z nimi poradzić, potrzebuje pomocy w wyznaczeniu punktu, w kotnym należy się zatrzymać,

·         w pewnym okresie życie 7 latka nabiera ciemnych barw, uważa, że nikt go znielubi, wszyscy są przeciw, nauczyciel się czepia, inne dzieci oszukują, rodzice są nie w porządku (podejrzenie o adopcji, nikt mnie nie kocha, groźby ucieczki z domu, itp.).

8 lat

 

 

9 lat

 

·         skrajnie niezależny, samowystarczalny, skryty,

·         stawia opór nadmiernej władzy rodzicielskiej, często bunt przeciw autorytetom,

·         skupiony na aprobacie swojej pracy bardziej niż na nagrodzie,

·         większe zainteresowanie grupą rów. niż rodziną,

·         często drobne rzeczy bierze bardzo serio i one go bardzo załamują,

·          określa się ten wiek jako neurotyczny (dużo się martwi i żali, objawy psychosomatyczne).

 

10 lat

 

 

 

 

Opracowano na podstawie literatury specjalistycznej

„Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat” Ilg, Bates, Baker