mgr Katarzyna Lewalska-psycholog
Rozwój psychiczny dziecka
18 miesięcy
· maszeruje ulicą jednokierunkową i ulica ta prowadzi dokładnie w przeciwnym kierunku niż życzyłby sobie tego rodzic,
· skłonność do robienia wszystkiego na przekór,
· rzadko stosuje się do poleceń, ulubione słowo „nie”,
· nie osiągnęło stadium, w którym słowa skłaniają do działania ani tego, że można na cos poczekać,
· „teraz” jest jedynym liczącym się wymiarem czasu,
· nie znosi niepowodzeń,
· relacje nastawiona na branie, skłonność do traktowania innych ludzi – szczególnie dzieci – jak przedmioty, brak idei dzielenia się,
· jeżeli chcesz trzymać dziecko z dala od jakiś miejsc w domu, postaraj się uniemożliwić mu to fizycznie, bo to skuteczniejsze w tym wieku niż zakazy,
· stały, bezpośredni nadzór
· używaj prostych słów, komendy np. kurtka, czapka, spacer,
· fortele przy zabawie w nieodpowiedni sposób, odwrócenie uwagi.
2 lata
2, 5 roku
· krańcowa nierównowaga,
· zachowanie dokładnie przeciwstawne do pożądanego,
· jest trudny we współżyciu,
· uparte i mało elastyczne
· nie potrafią się przystosować i ustąpić,
· wszystko musi być zrobione dokładnie tak, jak one sobie tego życzą,
· codzienne czynności muszą przebiegać w określony sposób,
· skłonność do dominacji, wysokie wymagania,
· wydają rozkazy i podejmują decyzje (mama to zrobi to nie może tata itp.)
· gwałtowne emocje (często skrajne).
3 lata
3,5 roku
· duża niepewność, zaburzenie równowagi i koordynacji (w różnych sferach np. ruchowej – potykanie, drżenie rąk, językowej – jąkanie, oczy i uszy)
· silna potrzeba rozładowywania emocji (mruganie, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, tiki twarzy i innych części ciała, masturbacja, ssanie palca, jedzenie czy kręcenie włosów),
· kłopoty w stosunkach z innymi (brak poczucia bezpieczeństwa, częsty płacz, pytania – kochasz mnie?, pretensje – nie kochasz mnie, wymaganie – nie patrz, nie mów, nie śmiej się itp., żąda aby uwaga była skupiona na nim i jest okropnie zazdrosny, żądanie wyłączności).
4 lata
4,5 roku
· stara się rozdzielić rzeczywistość od wyobrażeń,
· bardziej konsekwentne w działaniu,
· zawzięcie dyskutują, interesują się szczegółami i łatwo je zapamiętują, lubią rzeczy unaocznione, kiedy się im wyjaśnia i pokazuje przy okazji,
· lepiej nad sobą panują i rozwijają wiele swoich zdolności, łatwiej radzą sobie z własnym rozdrażnieniem,
· potrafią długo zająć się rysowaniem, zaczynają interesować się literami i cyframi, niektóre całkiem nieźle liczą, zaczynają się interesować różnymi wymiarami rysunku (tył - przód, wewnątrz – zewnątrz).
5 lat
5,5 i 6 lat
7 lat
· dziecko jest o wiele bardziej skryte,
· spokojniejszy i łatwiejszy we współżyciu, ale prędzej należy oczekiwać po nim narzekania niż radości,
· woli być sam, często stroni od ludzi, chce mieć własny pokój,
· lubi patrzeć i słuchać pozostawać na uboczu, zamiłowany telewidz, komputerowiec,
· intelekt znajduje się w okresie dynamicznego rozwoju,
· nie jest tak oporny jak 6 latek, ale często ociąga się z reakcją, nie słyszy poleceń albo zapomina co się powiedziało, może cos zacząć a potem zboczyć z kursu, dlatego lepiej przypominać i sprawdzać czy wszystko przebiega jak należy,
· często zbyt wiele od siebie wymaga, rozumie zadania, ale nie zawsze potrafi do końca sobie z nimi poradzić, potrzebuje pomocy w wyznaczeniu punktu, w kotnym należy się zatrzymać,
· w pewnym okresie życie 7 latka nabiera ciemnych barw, uważa, że nikt go znielubi, wszyscy są przeciw, nauczyciel się czepia, inne dzieci oszukują, rodzice są nie w porządku (podejrzenie o adopcji, nikt mnie nie kocha, groźby ucieczki z domu, itp.).
8 lat
9 lat
· skrajnie niezależny, samowystarczalny, skryty,
· stawia opór nadmiernej władzy rodzicielskiej, często bunt przeciw autorytetom,
· skupiony na aprobacie swojej pracy bardziej niż na nagrodzie,
· większe zainteresowanie grupą rów. niż rodziną,
· często drobne rzeczy bierze bardzo serio i one go bardzo załamują,
· określa się ten wiek jako neurotyczny (dużo się martwi i żali, objawy psychosomatyczne).
10 lat
Opracowano na podstawie
literatury specjalistycznej
„Rozwój psychiczny dziecka od
0 do 10 lat” Ilg, Bates, Baker